Menu




Intervija ar SIA Otaņķu Dzirnavnieks valdes priekšsēdētāju Ričardu Riepšu

Intervija 22.02.2024   

Intervija ar SIA Otaņķu Dzirnavnieks valdes priekšsēdētāju Ričardu Riepšu

Panākumu atslēga – efektīva loģistika
Dienvidkurzemes novada Nīcas pagasta SIA Otaņķu Dzirnavnieks ir viens no vadošajiem lauksaimniecības pakalpojumu sniedzējiem Baltijas valstīs un līderis beramkravu pārvadājumos. Daudznozaru uzņēmums veiksmīgi darbojas jau vairāk nekā 25 gadus. Pašlaik uzņēmuma darbības struktūrā transports un loģistika veido 50%, lauksaimniecības pakalpojumi 30%, graudu pārstrāde 10% un produktu tirdzniecība – 10 procentu.

Lauksaimniecības pakalpojumu uzņēmuma izveide bijis Riepšu ģimenes senlolots sapnis. Uzņēmuma dibinātājs Konstantīns Riepšs vienmēr uzskatījis, ka lauksaimniecība ir viena no svarīgākajām nozarēm valsts attīstībā. Latvijā pēc neatkarības atgūšanas lauksaimniecības īpašumi atradās mazo zemnieku rokās. Saprotot, ka labības ražotājiem trūkst iespēju izaudzēto pienācīgi apstrādāt, Konstantīns Riepšs 1996. gadā Nīcas novada Otaņķu pagastā izveidoja pārtikas dzirnavas, kur tika sākta vietējo zemnieku ražoto graudu pārstrāde miltos, putraimos un grūbās.

Pēc dažiem gadiem situācija sāka mainīties – zemnieku skaits samazinājās, mazie lauksaimniecības īpašumi tika pārpirkti, un veidojās lielākas saimniecības. Pielāgojoties situācijai, Otaņķu Dzirnavnieks sāka iepirkt graudus, pārstrādāt tos un piegādāt miltus maizes ceptuvēm.

Gluži dabiski radās vajadzība pēc pirmās kravas mašīnas, ar ko produkciju pārvadāt. Lai arī kravas auto tika pirkts Otaņķu Dzirnavnieka vajadzībām, tas jau no pirmās dienas tika novirzīts arī darbam Liepājas cukurfabrikā. Līdzīgi notika ar nākamo iegādāto kravas auto, un uzņēmuma kolektīvs saskatīja potenciālu attīstīties pārvadājumu nozarē. Tā 2001. gadā tika sākta lauksaimniecības produkcijas pārvadāšanas pakalpojumu sniegšana, kas patlaban ir galvenais uzņēmuma darbības virziens.

Pašlaik uzņēmums pārvadā beramkravas visā Eiropas Savienībā un ir vadošais beramkravu pārvadātājs Baltijā. Līdz ar darbības paplašināšanu Eiropā uzņēmums 2011. gadā reģistrēja preču zīmi OtankiMill.eu. Darbu joprojām turpina dzirnavas, kurās tiek ražoti kvalitatīvi putraimi, grūbas, pērļu grūbas un pērļu grūbu maisījumi. Tiek ražoti arī lopbarības produkti.

SIA Otaņķu Dzirnavnieks valdes priekšsēdētājs Ričards Riepšs stāsta par uzņēmuma attīstību un pieredzi tehnikas parka veidošanā.

- Var teikt, ka 2017. gadā bijām cukurbiešu audzēšanas atsākšanas celmlauži. Lauksaimnieki slēdz līgumus ar Lietuvas cukurfabriku Nordic Sugar Ķēdaiņos par noteiktu daudzumu cukurbiešu. Uzņēmāmies izaicinājumu šīs cukurbietes novākt un piegādāt. Līdz tam no cukurbiešu audzēšanas daudzus atturēja lielās transporta izmaksas. Lai tās samazinātu, mums bija jāizveido efektīva loģistikas sistēma un jāatrod kravas Lietuvā. Ziemeļlietuvas lauksaimnieki daudz izmanto Rīgas ostu – lietuviešu graudus vedam uz turieni un tad cukurbietes uz Lietuvu.

Cukurbiešu novākšana un transportēšana

2017. gadā dibinājām meitasuzņēmumu OtankiMill UAB, kas piedāvā cukurbiešu novākšanas, tīrīšanas, kraušanas, biešu stirpu segšanas un loģistikas pakalpojumus. Cukurbietes novācam ar trim specializētiem, augstas ražības biešu racējiem Ropa Tiger 6, kas aprīkoti ar precīzu cukurbiešu lakstu nogriešanas sistēmu. Pārkraušana notiek ar trim Ropa Maus 6, vienlaikus nodrošinot efektīvu biešu attīrīšanu no piemaisījumiem. Novākšanas darbu plānošana un izpilde tiek salāgota ar loģistiku. Klientiem piedāvājam arī efektīvu cukurbiešu uzglabāšanas risinājumu – stirpu segšanu.

Tagad arī vairāki Latvijas lauksaimnieki audzē cukurbietes. Pārsvarā tās ir lielās saimniecības, kas cukurbietēs saskata augu sekas potenciālu un gana labu peļņas avotu. Šogad Latvijā cukurbietes audzē četras saimniecības – kopā tie ir aptuveni 2500 hektāru, no kuriem plānots novākt 150 000 tonnu cukurbiešu. Jāpiebilst, ka šogad cukurbietēm tiek prognozēta laba raža.

Kopumā gadā cukurbietes norokam 5000 hektāru platībā, kas ir 45% no Nordic Sugar Lietuvas cukurfabrikas pārstrādātā apjoma, un pārvadājam 400 000 tonnu, kas ir 50% šīs cukurfabrikas apjoma.

Šķidrmēslu izvešana un iestrāde

Cukurbietēm pievērsāmies, jo 2012. gadā sākām sniegt šķidrmēslu un digestāta transportēšanas pakalpojumu biogāzes stacijām. Sākām ar piecām transporta mucām, Samson izkliedētājmucu un dažādiem iestrādes diskiem. Starp citu, ar Samson ražotnes vadību mūs iepazīstināja dāņu lauksaimnieks no Latvijas.

Desmit gadu laikā mūsu lauksaimnieki ir sapratuši šīs mēslošanas tehnoloģijas efektivitāti, un digestāts ir kļuvis pieprasīts. Pašlaik mums ir piecas Samson mucas ar diskiem un viena Agrometer šļūteņu sistēma. Ņemot vērā savu pieredzi, paši esam uzkonstruējuši un izgatavojuši divas disku kultivatoru iestrādes sistēmas Samson mucām. No Samson rūpnīcas pat bija atbraukuši inženieri, lai iepazītos ar mūsu tehniskajiem risinājumiem.

No oktobra vidus līdz marta vidum savās darbnīcās veicam šķidrmēslu iestrādes sistēmu apkopi un remontu. Marta vidū šī tehnika dodas uz lauka, bet darbnīcās līdz septembrim tiek apkopta un remontēta cukurbiešu novākšanas tehnika.

Kopā mums ir sešas šķidrmēslu izvešanas un iestrādes brigādes – katra sastāv no Massey Ferguson traktora ar Samson iestrādes mucu un trīs MAN kravas vilcējiem ar transporta mucām. Diennakts režīmā visi kopā tie var apstrādāt 300 hektāru.

Par Massey Ferguson traktoru piegādi un remontu ir noslēgts līgums ar Intrac Latvija. Katrs traktors mums gadā nostrādā 3000 motorstundu, un pēc diviem gadiem to atgriežam dīlerim un ņemam vietā jaunu.

Šķidrmēslu iestrādes brigādes parasti darbu sāk Lietuvā, un tad viena daļa virzās uz Latviju. Lietuvā laikapstākļi, kas ir piemēroti darbam uz lauka, parasti iestājas 5–10 dienas agrāk. Lielais brigāžu skaits nodrošina efektīvāku darbu uz lauka, jo nav jāveic lieli pārbraucieni – brigādes sadalās pa reģioniem. Šis darbs notiek līdz oktobra vidum, un tad sākas cukurbiešu novākšana un norisinās līdz novembra vidum, bet kraušana un loģistika līdz rūpnīcai turpinās līdz janvāra vidum.

Cukurbietes pie katra saimnieka parasti rok trīs piegājienos atkarībā no laika apstākļiem – krauj stirpās un sedz ar speciālu pārsega tinēju. Ja nebūtu cukurbiešu, tad būtu grūti nodarbināt tik daudz cilvēku. Tagad mums sezona ilgst 10 mēnešus.

Lietuvā bez mums ir vēl divi cukurbiešu racēji, bet šķidrmēslu iestrādes pakalpojumā mums lielu un profesionālu konkurentu nav – ir tikai daži mazi uzņēmumi, kas mēģina darboties nozarē. Gada griezumā ar šķidrmeslu iestrādi nodarbojamies septiņus mēnešus.

Transports un loģistika

Uzņēmumā kopā strādā ap 150 darbinieku, no tiem 15 ir traktoristi un kombainu operatori. Darbnīcās pastāvīgi ir nodarbināti seši mehāniķi. Loģistikas nodaļā strādā 15 cilvēku. Jāpiebilst, ka cukurbiešu novākšanā ļoti svarīga ir kombaina operatora kvalifikācija. No operatora lielā mērā atkarīga novāktās ražas kvalitāte un arī apjoms. Kombains darbojas 24 stundas diennaktī, un uz katra kombaina pārmaiņus strādā divi operatori. Ropa cukurbiešu novākšanas tehnikas ražotāja tuvākais pārstāvis ir Polijā, un uz turieni operatori tiek sūtīti mācībās. Viņiem ir arī īpašs Ropa apmācību simulators.

No aptuveni 200 izmantotajiem kravas auto 70 ir pašu, no kuriem 85% ir MAN un 15% Scania. 2011. gadā sākām iegādāties pa kādam jaunam MAN kravas auto, līdz tam pirkām lietotas mašīnas. Tagad ik gadu pret jaunām nomainām 5–10 mašīnas.

Veiksmīga sadarbība izveidojusies ar uzņēmumu Avar Auto – MAN pārstāvi Latvijā. Labāk, ja tehnikas parkā pārsvarā ir viena zīmola mašīnas. Tad noliktavā vieglāk nokomplektēt rezerves daļas, un vispār strādāt ir vienkāršāk. Tādēļ pamatā mums ir MAN kravas auto. Izmantojam pagarinātās bāzes vilcējus, jo tad var uzstādīt lielo degvielas bāku un hidraulikas tvertni aiz kabīnes.

Darbiniekus piesaistām ar labiem darba apstākļiem un dažādiem bonusiem. Tehnika tiek regulāri apkopta, tādēļ uz ceļa sabojājas ļoti reti.

Loģistikas nodaļa strādā ļoti labi – pašizgāzēji aptuveni 80% brauc ar kravu. Mūsu galvenais spēks ir pakalpojuma cena, un to panākam ar efektīvu loģistiku. Lai to paveiktu, nepieciešams liels autoparks. Tādēļ mums Baltijas valstīs strādā 200 mašīnas un vēl līdz 20 mašīnām Eiropā. Pakāpeniski palielinām beramkravu pārvadājumu apjomus Vācijā – sadarbojamies ar uzņēmumu Nordzucker AG.

PROFI LATVIJA NR.37 (2023-10)

 

 

 

 





gallery image
gallery image
gallery image
gallery image
gallery image
gallery image
gallery image

Jūs varētu interesēt arī


Intervija

INTERVIJA AR LAUKSAIMNIEKU: Aizkraukles novada Bebru pagasta SIA Vecsiljāņi

INTERVIJA AR LAUKSAIMNIEKU: Aizkraukles novada Bebru pagasta SIA Vecsiljāņi

Vecsiljāņu pamatnodarbošanās ir piena lopkopība, taču ne maz...

Intervija

INTERVIJA AR LAUKSAIMNIEKU: Viļānu novada Lopkopības izmēģinājumu stacija Latgale

INTERVIJA AR LAUKSAIMNIEKU: Viļānu novada Lopkopības izmēģinājumu stacija Latgale

AS Lopkopības izmēģinājumu stacija Latgale nodarbojas ar pie...

Intervija

INTERVIJA AR MEŽSAIMNIEKU – SIA Vecvagari M

INTERVIJA AR MEŽSAIMNIEKU – SIA Vecvagari M

Baltijas valstu mērogā viens no lielākajiem mežizstrādes uzņ...