Menu



BIZNESA TRANSFORMĒTĀJS – MODERNA NOLIKTAVA

Satura mārketings 27.04.2023   

BIZNESA TRANSFORMĒTĀJS – MODERNA NOLIKTAVA

Modernās informācijas sistēmas, preču plūsmu pārvaldība un noliktavu aprīkojums ievērojami mainījis veidu, kā strādā daudzas nozares, nodrošinot agrāk neiedomājamus efektivitātes uzlabojumus.

Pasaules modernākie risinājumi tiek ieviesti arī Latvijā, un viens no jaunākajiem projektiem īstenots uzņēmumā Baltic Agro Machinery. Par tā mērķiem, tehniskajiem risinājumiem un ieguvumiem stāsta Baltic Agro Machinery valdes loceklis un Baltijas valstu rezerves daļu nodaļas vadītājs Gatis Sakne un SSI SCHAEFER pārdošanas nodaļas vadītājs Jānis Krūtkrāmelis.

Baltic Agro Machinery (BA Machinery) Latvijā strādā vairāk nekā divdesmit gadu un nodarbojas ar lauksaimniecības, mežsaimniecības, celtniecības un ceļubūves tehnikas tirdzniecību un pēcpārdošanas pakalpojumiem. Kompānija pārstāv visā pasaulē pazīstamus zīmolus, to skaitā CLAAS, LEMKEN, BEDNAR, BOGBALLE, FLIEGL, HE-VA, PONSSE, KUBOTA, KOBELCO. Patlaban BA Machinery Latvijā ir seši tirdzniecības un servisa centri: Rīgā, Jelgavā, Valmierā, Jēkabpilī, Rēzeknē un Kuldīgā.

Gatis Sakne stāsta – lai nodrošinātu pieprasījumam atbilstīgu apgādi, BA Machinery noliktavā tiek glabāti 15 000 dažādu preču. Tā ir izvietota divās ēkās, kuru kopējā platība ir 2000 kvadrātmetru. Kompānija turpina paplašināt darbību, līdz ar to sastapās ar praktisku problēmu – glabāšanas kapacitāte izrādījās nepietiekama, un agrāk izmantotais preču glabāšanas risinājums – statiskie plaukti – vairs nebija pietiekami efektīvs.

“Baltic Agro Machinery ir daļa no starptautiskas uzņēmumu grupas, un pieredzes apmaiņā mēs jau bijām iepazinušies ar noliktavu modernizēšanas risinājumiem. Mūsu gadījumā jautājums bija par optimālo konfigurāciju un esošās ēkas un telpu pielāgošanu. Partnera izvēle bija skaidra, jo mums jau bija sadarbība ar SSI SCHAEFER, tālab jautājums vairāk bija par konkrētā projekta izstrādi,” skaidro Gatis Sakne.

Vispirms procesi, tad iekārtas

Lūgts raksturot BA Machinery jaunās preču glabāšanas iekārtas, proti, vertikālo uzglabāšanas liftu SSI Logimat®, Jānis Krūtkrāmelis stāsta, ka vispirms jārunā par noteiktu biznesa procesu ieviešanu vai sakārtošanu un tikai tad par tehniskajiem līdzekļiem to nodrošināšanai.

Viņš norāda, ka dažādu nozaru uzņēmumu preču glabāšanas un komplektēšanas vajadzības var atšķirties atkarībā no aprīkojuma, preču tipa, apjoma, apgrozījuma tempa, pieejamajām telpām, noliktavas uzturēšanas izmaksām u.c. Šie parametri raksturo noliktavas veiktspēju, un, ja vienam uzņēmumam ir pieejamas plašas, lētas telpas un ir piemērota relatīvi lēna preču aprites darbība, citam, iespējams, nepieciešama maksimāla efektivitāte, jo jāstrādā ar ierobežotiem resursiem.

“Tieši tāpēc svarīgi izprast uzņēmuma darbības procesus – tas ļauj izvirzīt veiktspējas mērķus, izvēlēties tehniskos līdzekļus un aplēst projekta budžetu,” stāsta nozares eksperts.

BA Machinery gadījumā ir runa par vienu procesa posmu – atlasi, komplektēšanu un glabāšanu konkrētiem preču veidiem ar mērenu aprites tempu.

Tā īstenošanai uzņēmuma noliktavā uzstādītas divas vertikālās uzglabāšanas un komplektēšanas iekārtas. Tēlaini runājot, tās var salīdzināt ar daudzstāvu ēku, kuras vidū ir šahta ar liftu. Iekārta zina, kas glabājas katrā no stāviem, un attiecīgi pēc uzdevuma transportē pasūtījumu uz darba atveri, pie kuras darbojas noliktavas operators.

BAM telpās uzstādīto iekārtu augstums ir 7,5 metri, bet uz grīdas katra aizņem tikai 14 m2 laukumu.

Katrā iekārtā pieejamais glabāšanas laukums ir 187 kvadrātmetri, un, ja šo apjomu vajadzētu pārvērst statiskajos plauktos, grīdas līmenī aizņemtā platība palielinātos aptuveni septiņas reizes.

Produkcija pie operatora 30 sekundēs

To, cik laikietilpīga var būt preču sagāde, ir piedzīvojis jebkurš cilvēks, kurš bijis celtniecības preču veikalā. Pat ja ir zināms, kur atrodas konkrētas preču sekcijas, nepieciešams daudz laika, lai tās apstaigātu, un ikdienā to reti izdodas izdarīt loģiskā, ekonomiskā secībā.

SSI SCHAEFER nodrošinātajā vertikālajā uzglabāšanas liftā SSI Logimat® preču meklēšanā un komplektēšanā izskauž nenoteiktību un radikāli uzlabo efektivitāti.

Jānis Krūtkrāmelis norāda – pirmkārt, mainās preces piegādes princips – glabāšanas ierīce preci nogādā operatoram darba atvērumā jeb pasūtījumu komplektēšanas punktā, turklāt viena veida preces piegāde aizņem vien kādas 30 sekundes.

Tādējādi laiks, kas nepieciešams komplektēšanai, samazinās par 70%, turklāt, ja, izmantojot statiskos plauktus komplektēšanai, būtu nepieciešami trīs darbinieki, SSI Logimat® sistēmas gadījumā viens operators var apkalpot līdz pat trim glabāšanas iekārtām vienlaikus.

SSI Logimat papildaprīkojuma elementi – īpaši pielāgotas kastes un konteineri.

Gatis Sakne min vēl vienu būtisku aspektu – komplektēšanas kļūdu izskaušanu. “Agrāk kļūdas nebija tik biežas, lai tās raksturotu apjoma procentu izteiksmē, taču katra nepareizi nosūtīta detaļa rada neērtības klientam, nodara kaitējumu uzņēmuma reputācijai, kā arī rada papildu darbu un izdevumus. Atgrieztā prece ir jāpārbauda, jāpārpako un jānovieto glabāšanā. Tāpēc precizitāte, ko sniedz automatizētā iekārta, ir ļoti svarīga,” – tā BA Machinery pārstāvis.

“Iekārta uz darba atvērumu piegādā atvilktni, uz kuras izvietota pieprasītā produkcija. Operatoram tiek vizuāli parādīts, no kuras šūnas produkcija jāizņem, savukārt iekārtas ekrānā redzams nepieciešamais vienību skaits. Šāds protokols nodrošina bezkļūdu komplektāciju,” piebilst Jānis Krūtkrāmelis.

Vēl viens īpaši uzsverams faktors ir ergonomika. “Operatora darbs prasa precizitāti visas dienas garumā, tāpēc ļoti svarīgi, lai darba vieta būtu ierīkota veidā, kas veicina darbinieka labbūtību. Praktiski tas nozīmē korekta augstuma darba virsmas, labu apgaismojumu, marķējumu, loģiskas fiziskās un digitālās saskarnes, kā arī darba drošību,” skaidro uzņēmējs.

Ergonomikai un saskarņu kvalitātei ir arī tieša ietekme uz sistēmu apgūšanai nepieciešamo laiku. Jānis Krūtkrāmelis uzsver to intuitīvo iekārtojumu – BA Machinery darbinieki iekārtas vadību apguvuši ārkārtīgi īsā laikā. Programmatūra jau pašā pamatā veidota viegli uztverama un intuitīvi lietojama.

Integrācija ar preču uzskaiti un grāmatvedību

Vēl viens faktors, kas veicina precizitāti un nodrošina augstu efektivitāti, ir noliktavas iekārtu integrācija ar ERP programmatūru (Enterprise Resource Planning), kas savukārt apvieno preču uzskaites un plūsmas, un grāmatvedības datus.

“Praksē tas izpaužas tā, ka [pasūtījuma] uzdevumu operatoram definē sistēma, kurā pirms tam datus ievadījis pārdevējs” stāsta Jānis Krūtkrāmelis. “Pie iekārtas ir liels 15,6 collu vadības panelis. Lietotāja saskarnē operators izvēlas vienu noteiktu uzdevumu, un sistēma paveic visu pārējo.”

Šis process ietver datu tiešsaistes apmaiņu un nodrošina inventūras precizitāti. Pateicoties integrācijai, pārdevējs vienmēr pārdod to, kas ir pieejams, nevis to, kas jau ir pārdots un rezervēts.

“Šī te tiešā integrācija ļauj nodrošināt datu precizitāti, kas nepieciešama gan grāmatvedībai, gan pārdošanai, gan noliktavas uzskaites vajadzībām, un līdz minimumam samazina kļūdu skaitu,” viņš piebilst.

BA Machinery jauno projektu īpašu padara arī tas, ka tajā ieviests Ziemeļvalstīs pirmais WAMAS® Logimat – vadības sistēmas modulis, kas veidots tieši vertikālā uzglabāšanas lifta iekārtas vadībai.

SSI SCHAEFER pārstāvis piebilst, ka sistēmu integrācija ir kopdarbs un abām pusēm jāpaveic savs mājasdarbs. “IT jautājumi ir lietas, ko ne vienmēr viegli izteikt darba stundās un naudā. Atšķiras programmatūra un uzņēmumu resursi, taču šis sadarbības projekts jāraksturo kā ļoti veiksmīgs,” uzskata Jānis Krūtkrāmelis.

Komanda ar pieredzi visā pasaulē

“Viens no faktoriem, kālab izvēlējāmies SSI SCHAEFER, ir uzņēmuma komanda Latvijā, kas nodrošina noliktavas preču uzglabāšanas risinājumus un ir eksperti tieši SSI Logimat® risinājumā,” stāsta Gatis Sakne.

Jānis Krūtkrāmelis piebilst – SSI SCHAEFER uzņēmums Latvijā tiešām ir unikāls ar to, ka tam ne vien ir sava montāžas komanda, bet arī IT speciālisti, kā arī komanda, kas nodrošina iekārtu apkopi. Šī komanda nodrošina pasūtījumu ieviešanu visā pasaulē. Jaunākie projekti, kur bijuši iesaistīti eksperti no Latvijas komandas, īstenoti, piemērām, Kanādā un Zviedrijā, kur darbs norit jau otro gadu.

Runājot par projektu īstenošanas termiņiem, SSI SCHAEFER pārstāvis stāsta – vertikālo uzglabāšanas liftu ieviešanai nepieciešami aptuveni četri mēneši no līguma parakstīšanas brīža. Iekārtu izgatavošanas laiks ir 12–14 nedēļas, bet uzstādīšanai vajag aptuveni nedēļu. Vēl viena nedēļa – ideālā scenārija gadījumā – nepieciešama programmatūras ieviešanai. Taču katrs projekts atkarībā no apjoma jāvērtē individuāli.

Ieguldījumu atgūšana – līdz diviem gadiem

Efektivitātes rādītāji skan lieliski, taču – cik maksā automatizēto uzglabāšanas iekārtu ieviešana?

Nozares eksperts norāda, ka nosaukt precīzas summas nav iespējams, tomēr ilggadējā pieredze iezīmē tipiskos scenārijus. Tā, neinvestējot jaunās telpās, šis periods var būt no diviem līdz trim gadiem. Bet, ja nepieciešams ieguldīt jaunā noliktavas ēkā un infrastruktūrā, uzglabāšanās iekārta var atmaksāties pat pusgada laikā.

Līdzās jautājumam par ieviešanas izmaksām izskan arī jautājums par uzturēšanu un garantiju. SSI SCHAEFER iekārtām standarta garantija ir 12 mēnešu, bet, noslēdzot servisa līgumu, to iespējams pagarināt līdz 60 mēnešiem jeb pieciem gadiem.

Apkopes biežums tieši atkarīgs no tā, cik maiņās strādā noliktava, – ja vienā, tad reizi gadā, ja divās, – divreiz utt. Ietverot obligāto drošības pārbaudi, vienas iekārtas apkope ilgst četras stundas, bet divām nepieciešama nepilna darbadiena.

Runājot par garantiju un tehnisko uzticamību, Jānis Krūtkrāmelis uzsver specifisku aspektu. Konkurentu vidū SSI Logimat® vertikālie uzglabāšanas lifti izceļas ar to, ka tiek izmantots nevis ķēdes vai siksnu, bet zobrata-zobstieņa mehānisms, un pareizas apkalpošanas gadījumā tā kalpošanas laiks ir teju neierobežots.

Svarīgi arī tas, ka līdz ar apmācību noliktavas darbinieki saņem lietošanas rokasgrāmatu, un vienmēr ir pieejams atbalsta dienests.

Lai arī BA Machinery projekts ieviests pavisam nesen, Gatis Sakne uzskata, ka efektivitātes uzlabojumi nes augļus jau tagad – pirmkārt, tā ir palielināta glabāšanas kapacitāte, otrkārt, komplektēšanas ātrums, treškārt, ir lielāks paveiktā darba apjoms – septiņi pastāvīgie noliktavas darbinieki saglabās darba vietas un varēs strādāt gan efektīvāk, gan komfortablāk.

UZZIŅA

SSI SCHAEFER – Fritz Schaefer GmbH

1937. gadā Fricis Šēfers Burbahā reģistrēja uzņēmumu “visu veidu lokšņu metāla izstrādājumu rūpnieciskai ražošanai”. Strādājot kopā ar sievu Bertu Alvīni un viņu četriem dēliem Hansu, Gerhardu, Manfrēdu un Teo, tika izgatavotas transporta kastes, skursteņi, siles un citas lokšņu metāla preces ikdienas lietošanai. Attīstoties uzņēmumam, tas sāka izstrādāt un izgatavot noliktavas aprīkojumu.

Mūsdienās SSI Schäfer piedāvā modulārās uzglabāšanas un loģistikas sistēmas. Uzņēmuma galvenajā mītnē Neinkirhenē aptuveni 70 meitasuzņēmumos un septiņās ražotnēs Vācijā un ārvalstīs ir nodarbināti ap 10 000 cilvēku. Strādājot sešos kontinentos, SSI Schäfer izstrādā intraloģistikas koncepcijas un risinājumus savu klientu nozarēm.

Uzņēmums SSI SCHAEFER Latvia noliktavas risinājumus nodrošina Baltijas valstīs. Ir nozares eksperts ne tikai daļēji automatizētu risinājumu ieviešanā, bet nodrošinot standarta plauktu sistēmas, mezonīnus (daudzstāvu uzglabāšanas plauktu risinājumi), konveijerus un citus, ar materiālu plūsmas organizāciju saistītus, noliktavas risinājumus.

 



gallery image
gallery image
gallery image

Jūs varētu interesēt arī


Satura mārketings

Apzinies riskus ražas novākšanas laikā

Apzinies riskus ražas novākšanas laikā

Ražas novākšanas laiks ir klāt. Vērts apzināties lielākos ri...

Satura mārketings

Individuāla pieeja apdrošināšanai

Individuāla pieeja apdrošināšanai

Apdrošināšanas kompānijas If ekspertu padomi