Menu




Peugeot e-Expert testa brauciens

Video 24.08.2021   

Peugeot e-Expert testa brauciens

Pilnībā elektriskais Peugeot e-Expert piedāvā vērā ņemamu sniedzamību, saglabājot pamatmodeļa kravnesību un ietilpību.

Komerctransporta elektrifikācija saprotamu iemeslu dēļ notiek gausāk nekā jaunu bezizmešu pasažieru automašīnu modeļu izstrāde. Tomēr Franču PSA Group, kas kopā ar FCA (Fiat Chrysler Automobiles) izveidojis Stellantis autozīmolu grupu, veikli izdevies pielāgot vieglajām automašīnām izstrādāto elektrotehniku arī vieglajam komerctransportam. Peugeot e-Expert elektromotors un baterija faktiski ir tādi kā, piemēram, elektriskajam krosoveram Peugeot e-2008, tiesa gan, ar nelielām atšķirībām, kas izriet no komercauto specifikas. Tā piemēram, bez 50 kWh baterijas pieejams arī ietilpīgāks variants ar 75 kWh. Patīkami, ka Peugeot neierobežo virsbūves gabarītu izvēli. E-Expert, tāpat kā dīzeļa modelis, pieejams ar trim dažādiem virsbūves garumiem - L1, L2 un L3. Lietderīgais kravas telpas tilpums ir līdz 6,6 kubikmetriem, kravnesība - līdz 1275 kg. e-Expert drīkst vilkt arī līdz vienu tonnu smagu piekabi, kas gan ir mazāk par dīzelim pieļaujamajām 1,8 - 2,3 tonnām. Autosporta komandām e-Expert acīmredzot nederēs.

Automašīnu jau avansā paslavējusi starptautiskā konkursa Van of the Year jeb "Gada furgona" žūrija, kopā ar radniecīgajiem grupas modeļiem piešķirot e-Expert 2021. gada furgona titulu - turklāt tieši elektriskajai versijai, nevis Expert vispār.

Kāds tas ir

Ārēji Peugeot e-Expert ne ar ko īpašu neizceļas, ja neskaita elektriskajiem modeļiem raksturīgo divkrāsu lauvas logotipu, paša modeļa nosaukumu un uzlādes ligzdas vāciņu kreisajā priekšējā spārnā. Savu vietu pat saglabājis nu vairs nevajadzīgais degvielas uzpildes vāciņš, jo izgatavot sānu paneļus bez tā tikai elektriskajiem modeļiem būtu nerentabli. e-Expert ir tikpat plašas aprīkojuma iespējas kā dīzeļa Expert, līdz ar to var izvēlēties papildus slīddurvis (ja gribas, tad pat ar elektropiedziņu), LED starmešus, Webasto autonomo apsildi un daudz ko citu. Atšķirībā no dažiem pasažieru elektroauto, e-Expert neizaicina ar eksotisku riepu izmēru, paliekot pie izdevīgā un visur pieejamā 215/65 R16 C kategorijas standartizmēra. Tam ir arī pilnizmēra rezerves ritenis, kad ikdienas gaitās var izrādīties noderīgi. Testa automašīnai gan bija uzstādītas 17" riepas, kas kopā ar Phoenix dizaina vieglmetāla diskiem izmaksā ap 750 eiro.

Paplašinātas izvēles iespējas ir arī labīnē. Izpildījumā Business automašīnas iedarbināšana jeb drīzāk aktivizācija notiek ar starta pogu, nevis atslēgu, kā tas īstenots dažos citos PSA Group elektromobiļos. Moduwork tipa pasažieru sēdeklis ļauj ņemt līdzi divus līdzbraucējus. Zem vidējā sēdekļa atrodas piederumu nodalījums, savukārt malējo iespējams pilnībā pacelt un nofiksēt augšā, lai atbrīvotu vietu vēl kādai kastei kabīnē. e-Expert paredzēta arī lūka kravas telpas starpsienā garāku priekšmetu pārvadāšanai, turklāt Business versijā tās vāks ir nevis noņemams, kā parasti, bet gan atbīdāms.

Neatkarīgi no izmēriem un komplektācijas visi e-Expert jau aprīkoti ar jaunā tipa tranmisijas vadības sviru - īsu, bīdāmu slēdzi apaļās ripas vietā. Elektriskajā versijā D režīms papildināts ar B jeb bremžu rekuperācijas režīmu. Elektrofurgonam ir arī citāds mērskalu panelis un īpaša poga ar zibeni viduskonsolē. Tas ir īsceļš uz elektropiedziņas funkcijām centrālajā infodisplejā. Ja enerģijas plūsmu atainojums un patēriņa statistika drīz vien apnīk, tad atliktās uzlādes un taimera šķirklis gan varētu būt noderīgs, sevišķi ziemā. Citādi tas ir parasts Peugeot Expert ar šim modelim raksturīgo funkcionalitāti, sēdpozīciju un pārredzamību.

Svarīgs aspekts ir uzlādes ātrums. e-Expert var izmantot līdz pat 100 kW jaudīgus līdzstrāvas lādētājus, un ātrajā uzlādē tas var sasniegt 80% uzlādes līmeni pusstundā. Bateriju var lādēt arī no sadzīves kontaktligzdas, kas gan prasīs pārlieku ilgu laiku, sevišķi intensīvi nodarbinātajam komerctransportam, tāpēc Peugeot iesaka kaut vai vienkāršāko vienfāzes Wallbox. Tas piepildīs furgona bateriju gluži pieņemamās septiņarpus stundās - tātad pa nakti.

Kā tas brauc

Braukšanas pieredze ar elektrisko Expert jūtami atšķiras no dīzeļauto. Nav ierastā dzinēja trokšņa un neizbēgamās vibrācijas, toties ir trīs braukšanas režīmi, no kuriem veiklākais ir Power. Patiesībā tas paredzēts sevisķi smagu kravu pārvadāšanai, taču arī bez tās grūti atteikties no kārdinājuma iekārtoties kreisajā joslā.

Arī standarta režīmā e-Expert turas satiksmes viļņa virsotnē, turklāt paveic to bez aizķeršanās un vilkmes pārrāvumiem - 100 kilovatu elektromotors tādus vienkārši nepazīst. Subjektīvi e-Expert dinamiskās iespējas ir jaudīgāko dīzeļversiju HDi 145 vai pat HDi 180 līmenī, lai gan e-Expert pašmasa ir vismaz par 200 kg lielāka.

Ārpus pilsētas elektronu degsme noplok, un maksimālais ātrums ierobežots līdz 130 km/h, - e-Expert noteikti nav autobāņu transports. Bez tam pats ražotājs godīgi norāda, ka braucot ar pastāvīgu maksimālo ātrumu, sniedzamība sarūk uz pusi, tātad pat vairāk nekā saltā ziemā. Elektrifikācijai ir arī citas blaknes. Lai gan baterija iebūvēta grīdā, un pazemina smaguma centru, smaga iznākusi arī furgona priekšdaļa, ko labi var just, iebraucot kādā bedrē. Tāpat e-Expert ir negaidīti "smaga" stūre, kas nemaz nav raksturīgi tā dīzeļa radiniekiem. L3 izpildījumā pilnā masa pārsniedz 3 tonnas, kas sola papildus uzdevumus ceļu lietošanas vinjetei. Toties ar e-Expert var droši braukt pa sabiedriskā transporta joslām un bez maksas novietot to pašvaldības stāvvietās.

Vai to ir vērts pirkt

Ar bāzes cenu 36 600 - 45 100 eiro e-Expert, atkarībā no komplektācijas, ir vismaz 8 - 10 tūkstošus dārgāks par Expert HDi. Otrā svaru kausā ir zemākas ekspluatācijas izmaksas (nav jāmaina eļļa, nav jāmaksā transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis u. tml.) un lētākas kilometra izmaksas, ja izmantojam savu vai uzņēmuma lādētāju. Pavirši TCO aprēķini gan rāda, ka dīzelis joprojām ir izdevīgāks, taču pietiek ar visniecīgāko grūdienu (piemēram kaut kad solīto 4000 eiro valsts līdzmaksājumu), lai aprēķini mainītos. Pašreizējā sniedzamība, kas normālos un pat nedaudz vēsos laikapstākļos reāli ir vairāk par 300 km, diez vai nodrošina ērtu lietošanu starppilsētu satiksmē, turpretim pilsētas un piepilsētas maršrutiem der gluži labi. Un atšķirībā no dīzeļa furgona, kurš sastrēgumā tērē degvielu, e-Expert to atgūst atpakaļ, jo palielinātas masas dēļ bremžu spēka rekuperācija "busā" ir pat efektīvāka nekā vieglajā automašīnā. Nedrīkstam aizmirst arī par prestižu, jo ilgtspējīgi transportlīdzekļi autoparkos tagad ir modē.

Autors: Normunds Avotiņš

Video: Auto Ziņas

 



Jūs varētu interesēt arī


Video

Škoda Kodiaq iV testa brauciens + VIDEO

Škoda Kodiaq iV testa brauciens + VIDEO

Ar 100+ elektrisko sniedzamību un lielu valsts atbalstu elek...

Video

Volvo EX90 pirmais testa brauciens + VIDEO

Volvo EX90 pirmais testa brauciens + VIDEO

Volvo EX90 ir pirmais pilnībā elektriskais septiņvietīgais S...

Video

Pirmais brauciens ar jauno Cupra Terramar – VIDEO

Pirmais brauciens ar jauno Cupra Terramar – VIDEO

Cupra Terramar ir jaunākais un varbūt svarīgākais zīmola mod...