Menu




Divi jauni Husqvarna motorzāģi

Mežs 02.10.2020   

Divi jauni Husqvarna motorzāģi

Husqvarna piedāvā divus jaunus 50 cm3 motorzāģu modeļus – 545 un 550 XP Mark II. Lūk, profi ekspertu pirmie iespaidi un jauninājumu pārskats.

Jāatzīst, ka tievu un vidēji resnu koku zāģēšanā un pārstrādē katrs motorzāģa zirgspēks ir no svara – īpaši, ja ceļš līdz zāģējamajiem kokiem ir stāvs, attālums liels vai apvidus – necaurejams.

Tādēļ profesionāli mežstrādnieki, izvēloties ierīces garām darbadienām un ilgam darba mūžam, lielu nozīmi piešķir arī zāģa kopējai paketei. Līdztekus dzinēja jaudai un masai tiek pieprasīta viegla manevrējamība un vienkārša virzīšana, piemērota ķēde, maza vibrācija, neliels degvielas patēriņš, kā arī labas iedarbināšanas īpašības.

Jāpievelk čoks, jāpiestartē un jāpiespiež uz leju: darbošanās ar zāģi ir vienkārša.

Husqvarna labi zina savu profesionālo klientu prasības.

Pretēji tam, ko varēja sagaidīt, abi jaunie 50 cm3 zāģi neizceļas ar lielāku zirgspēku skaitu. Tādēļ var uzskatīt, ka šie universālie zāģi daudzos aspektos ir tikai uzlaboti. Jaunie motorzāģi ir saglabājuši tipa apzīmējumus 545 un 550 XP, bet otrās paaudzes nosaukumu tagad papildina norāde Mark II.

Taču atpazīt šos zāģus var pēc pārstrādātā dizaina, un šajā ziņā īpaši izceļas labi redzamās un noturīgās koku gāšanas virziena atzīmes. Tagad tās iestrādātas korpusā un saglabāšoties visu zāģa kalpošanas laiku.

Arī jaunais gaisa filtra dizains ir praktisks un ļauj ietaupīt laiku. Tā apakšējai daļai, kas atrodas virs karburatora, tagad ir īpaša blīvējuma apmale, tā nepieļauj gaisa ievilkšanu garām filtram. Ražotājs joprojām ir uzticīgs savam risinājumam, kas nodrošina svaiga gaisa iesūkšanu karburatorā: cilvēki, kuriem jau bijusi iespēja jaunos zāģu modeļus izmēģināt praksē, apgalvo, ka filtrs kalpojot deviņus mēnešus – tikai tad iestājas brīdis, kad, lietojot zāģi teju katru dienu, tiek pamanīts, ka nepieciešams iztīrīt filtru!

Tikpat kā nevar pamanīt, ka atstatums starp abiem rokturiem tagad ir par 1 cm lielāks. Līdz ar to Husqvarna sola, ka vieglais motorzāģis, kas bez sliedes, ķēdes un degvielas sver 5,3 kg, būs vēl ērtāk lietojams, smaguma centrs būs novietots zemāk un samazināsies centrbēdzes spēki.

Pirmajā brīdī gandrīz nav pamanāmas arī izmaiņas dzinēja dzesēšanas gaisa plūsmā: jaunā konstrukcija paredz, ka gar cilindru plūdīs par 13% lielāks gaisa apjoms. Husqvarna apgalvo – apvienojumā ar uzlabotu dzesēšanas ribu novietojumu tādējādi uz visiem laikiem varēs aizmirst par problēmām, kādas dažkārt izraisa dzinēja pārkaršana.

Runājot par dzinēju, jāpiemin, ka tā jauda, starp citu, ir vienīgais punkts, kurā abi jaunie zāģi atšķiras. Neraugoties uz identisko darba tilpumu, 545. modelis attīsta maksimālo jaudu 2,7 kW jeb 3,7 ZS, savukārt 550. modelis – 3,0 kW/4,1 ZS.

Pie šādas jaudas atšķirības būtībā vainojams papildu svars pie 550. modeļa kloķvārpstas spararata. Pateicoties tam, 550. modelim rotācijas ātrums ir 10 200 apgr./min, kas padara to par 300 apgr./min ātrāku un līdz ar to arī jaudīgāku nekā 545. modelis.

Nobeigumā vēl kāds salīdzinājums ar veco sēriju: abu modeļu priekšgājēju jauda bija gandrīz par pusi zirgspēka mazāka nekā jaunajiem motorzāģiem.

Ražotājs ir palicis uzticīgs arī dzinēja elektroniskajai vadībai, ko Husqvarna sauc par AutoTune. Motorzāģa vadības sistēma atpazīst tādus ārējās vides faktorus kā, piemēram, gaisa temperatūra vai no atrašanās vietas augstuma atkarīgais atmosfēras spiediens, un attiecīgi pielāgo iestatījumus. AutoTune programmatūra ir pārstrādāta, un arī procesora veiktspēja ir palielināta. Tagad zāģi jebkādos apstākļos darbojas ar pilnu jaudu, un motors ideāli darbojas jau pēc starta troses pirmā rāviena – vienalga, vai ir karsts, silts vai auksts.

Starp citu, kas attiecas uz aukstumu: darbam aukstā laikā paredzēta ne tikai rokturu apsilde (opcija), bet arī saglabāta iespēja iedarbināt dzinēju ar čoku. Tāpat kā iepriekš, ir manuālais sūknis degvielas iesmidzināšanai pēc ilgākas dīkstāves vai uzpildes.

Kādu labumu dos visas šīs nelielās izmaiņas? Saskaņā ar ražotāja veiktajiem mērījumiem tas ir par 4% palielināts griezes moments, par 14% samazināts degvielas patēriņš, kā arī par 25% uzlabots ķēdes paātrinājums 545. modelim un par 30% 550. modelim. Kā apgalvo ražotājs, tādējādi par 15% tiek palielināta zāģēšanas jauda. Kas attiecas uz zāģēšanas jaudu, Husqvarna, kas kopš 2016. gada ražo arī savas zāģu ķēdes, lielāko zāģa potenciālu saskata kombinācijā ar X-Cut ķēdi Sp33G ar 1,3 mm rievu un 0.325” soli. Jau rūpnīcā izstieptā un uzasinātā ķēde ar puskalta formas zobiem līdztekus smalkam zāģējumam spēj nodrošināt gan lielu zāģēšanas jaudu, gan vienmērīgu zāģa darbību.

Mežsaimniecības profesionāļi, kuriem bija iespēja testēt jaunos zāģus, slavēja kombināciju ar X-Cut ķēdi Sp33G ar 1,3 mm rievu un dalījumu 0.325”.

Zāģa sliedes ieteicamais garums ir robežās no 35 līdz 50 cm. Taču, kā liecina sarunas ar testētājiem, darbs vislabāk sokoties tieši ar 45 cm sliedi.

Profi ekspertiem bija iespēja pastrādāt ar abu modeļu zāģiem. Tie abi iepatikās gan manevrētspējas, gan jaudas un svara attiecības ziņā. Atzarošanas laikā patika, ka zāģi labi notur gāzes iestatījumu un pastāvīgās slodzes izmaiņas, ko rada centrbēdzes spēki, neprasa papildu spēka pielikšanu.

Zāģējot tievākus kokus, jaudas ziņā starp abiem zāģiem nekādas ievērības cienīgas atšķirības nespējām konstatēt. Taču, zāģējot resnākus baļķus (Ø 38 cm), 550. modeļa jaudīgums, protams, bija priekšrocība. Taču vispamanāmākā atšķirība bija vērojama, garenvirzienā zāģējot oša baļķi: 545. modelim šis uzdevums nešķita nekas īpašs, bet 550. modeļa sērijveida sliede pastāvīgi lēkāja, tādējādi liekot turēt zāģi ar lielāku spēku un strādāt saspringtāk.

545. modeli tā labo iedarbināšanas īpašību dēļ arboristi labprāt ņem līdzi, rāpjoties kokos.

Kam ir piemērots 545. modelis un kam – 550 XP? Pirmo atbildi jau norāda cena: 545. modelis maksā 699 eiro, kas padara to par aptuveni 150 eiro lētāku nekā jaudīgākais modelis. Apvienojumā ar labu vadāmību sarežģītās situācijās tā ir ieteicama izvēle lietotājiem ar augstām prasībām, bet kuri to izmantos neregulāri. Savukārt tie, kuri ar meža darbiem pelna naudu, drīzāk izlems par labu jaudīgajam un labi manevrējamajam 550. modelim.

Kopsavilkums

Husqvarna piedāvā divus jaunus 50 cm3 klases zāģus profesionālai lietošanai, kas ir piemēroti tievu līdz vidēji resnu koku zāģēšanai. Lai arī modeļu tipa apzīmējums aizgūts no to priekšgājējiem un tikai papildināts ar Mark II, abos gadījumos ir runa par jaunradītām iekārtām. Turklāt šīs jaunrades uzmanības centrā bijusi ilgmūžības, zāģēšanas jaudas un lietošanas ērtuma palielināšana.

 

 

 

 





Jūs varētu interesēt arī


Ziņas

Amazone Precea klāstu papildina 6 m versija

Amazone Precea klāstu papildina 6 m versija

Amazone Precea piekabināmo precīzās sējas pneimatisko sējmaš...

Ziņas

John Deere jaunās H sērijas mežizstrādes mašīnas

John Deere jaunās H sērijas mežizstrādes mašīnas

Pagājušajā nedēļā Somijā norisinājās John Deere H sērijas ha...

Ziņas

Pilnveidots Kuhn Optimer

Pilnveidots Kuhn Optimer

Jaunā Kuhn Optimer disku kultivatora 12,5 m versija izstrādā...